Пътуване с домашни животни в самолет

28. септ. 2017. 16:25

Ако се двоумите дали да пътувате с домашни любимци в самолет, съветът ни е – ако е възможно, не го правете. Аргументите за това са много: жовотните преживяват стрес от едно такова пътуване, домашните любимци летят с билет, който може да е доста скъп (зависи от теглото на животното), пътуването на животните със самолет е свързано с най-различни изисквания и условия и др. За да научите какви са изискванията за пътуване с домашни животни в самолет, най-добре е да се свържите с авиопревозвача.

Авиокомпаниите определят индивидуално условията за превоз на домашни любимци. Имайте предвид, че много авиокомпании (обикновено низкотарифните) не предлагат услугата превоз на домашни животни, а други превозват домашните ни любимци само в багажното помещение на самолета. Също трябда да знаете, че броят на билетите за домашни любимци на борда е много ограничен. Някои авиокомпании позволяват в салона на самолета да се превозват до 2 домашни животни, които трябва да са от един вид, т.е. или котки, или кучета, с тегло заедно с клетката до 8 кг. Освен кучета и котки на борда на самолет може да се превозват и някои видове птици.

Също нееднозначно стои въпросът относно документите, с които лети животното. Паспортът  (трябва да съдържа и текст на английски език), чипът и ваксината (за нея има срок) са задължителни. За пътуване до страни извън ЕС или до някои страни в ЕС (особено Великобритания, Малта, Ирландия и Швеция) има допълнителни изисквания.

За тези дестинации освен изброените документи  при регистрация на животното на летището трябва да представите заверен сертификат от Районната ветеринарна служба, като заверката да е направена от 48 до 24 часа преди пътуването. Има изиксвания и към клетката или транспортната чанта за животното. Минимално допустимите размери са: към размера на животното на дължина (от муцуната до опашката) добавете 10 см, а към размера на височина (до главата) в изправено положение добавете 5 см. Идеята е животното да може свободно да се завърла в клетката си.

Не вадете животното от клетката по време на полет. При неспазване на това условие авиокомпанията може да ви откаже пътуване в обратна посока или в бъдеще.

Що се отнася до храната – препоръчително е да не давате храна на животното няколко часа преди полета и по време на самия полет, но е желателно да има какво да пие. Преди полета поставете кубчета лед в клетката, за да избегнете проливането на водата при качването на животното в самолета. Не се препоръчва даването на лекарства на животното преди и по време на полет.

Колко време преди полета трябва да съм на летището?

25. септ. 2017. 09:34

Колкото и странно да звучи, но дори и перфектно организирано пътуване може да се провали, ако неправилно прецените колко време преди полета трябва да сте на летището. 
Да започнем от там, че е добре багажът ви да бъде предварително събран. Ако си стягате куфарите преди да тръгнете за летището, възможно е да отнеме повече време от планираното, а и в бързината има вероятност да забравите нещо. 

Препоръчително е да сте на летището 2 часа преди полета ( увеличете времето за международно летище). Ако сте си направили онлайн чекиране и имате само ръчен багаж, тогава 1 час ще ви е достатъчен да мините проверката за сигурност на аерогарата. Проверете пиковете часове на летището, от което заминавате (за всяко летище са различни) и ако полетът ви е по това време, препоръчително е да сте на летището 3 часа преди полета. 

За да сте навреме на летището, тръгнете натам своевременно, като оставите резерв в случай на трафик или други непредвидими обстоятелства, които могат да забавят пристигането на летището. Непременно трябва да проучите колко време отнема пътуването до аерогарата и с какъв вид транспорт това може да стане. 
Ако ще се чекирате на летището или имате карго багаж, предвидете времеви буфер на случай, че има голяма опашка. Ранното чекиране на гише може да ви гарантира още, че няма да сте сред онези, които няма да се качат на борда заради overbooking ( повече продадени билета отколкото са местата в самолета). Ако има такъв случай, авиокомпанията не допуска на борда последни преминали чекирането. В този случай е без значение, че сте си купили билета месеци преди пътуването. 

Имайте предвид, че митническата проверка (ако има такава) може много да ви забави по пътя към гейта (изхода за качване в самолета). Трябва да сте наясно, че часът на затваряне на гейта не е часа на излитане на самолета. Гейта се затваря 15-30 мин. преди старта на полета. Ако сте дошли на гейта след затварянето му, ще ви бъде отказан достъп до самолета, няма да имате право и на компенсация. 

Какво да правите, докато чакате на летището? Можете да се разходите по безмитните магазини, да почетете книга или списание. Не забравяйте да заредите мобилните си устройства, ако разчитате на тях докато чакате на летището.

 

Какво е онлайн чекиране (online check-in).

25. септ. 2017. 07:17

Няма пътник на борд на самолет, който да не е преминал контрол и регистрация, че ще бъде на борда на самолета. Регистрацията може да се извърши на летището, но през последните години това по-често се прави от пътниците през интернет и това е т.нар. „онлайн чекиране“. При някои авиокомпании (предимно нискобюджетните), онлайн чекирането е задължително. Обикновено след регистрацията онлайн, която се прави на уебсайта на авиопревозвача, пътниците получават бордната си карта, която трябва да носят разпечатана със себе си на летището. В случай, че не го направят, може да бъдат таксувани за това, че разпечатването става на летището (таксата е между 20 и 60 евро).

 

Как да се чекираме онлайн?

На уебстраницата на авиокомпанията в секцията „чекиране“ е необходимо да въведете номера на резервацията (booking reference - комбинация от 6 букви и цифри), отбелязан горе вдясно в електронния билет, или да въведете номера на билета ( ticket number - 13 или 14 цифрен), намиращ се най-отдолу в електронния билет. Ако пътуването е с прекачване, можете да се регистрирате и за двата полета. Също така, ако сте закупили самолетния билет заедно с други пътници, можете да чекирате заедно всички пътници. В зависимост от авиопревозвача, по време на онлайн чекиране можете да избирате от схемата на свободните места предпочитаното от вас място и то може да бъде променено, ако размислите. Чекирането е успешно, ако сте получили бордна карта.

Ако пътувате само с ръчен багаж, с разпечатаната бордна карта може да отидете направо към самолета минимум 30-40 мин. преди излитане. Ако носите багаж, който ще пътува в багажното отделение, на летището трябва да го регистрирате на гишето „baggage deposit” или на гишето за регистрация (check-in).

Какви са плюсовете и минусите от онлайн чек-ин?

„+“вете от онлайн чекирането  освен избор на място в самолета, са:

  • посочване на хранителни предпочитания;
  • тази услуга пести време на пътниците;
  • получаване на бонус при ранно онлайн чекиране (което позволява на авиокомпанията да планира местата за полет по-добре);

„-„ите са следните:

  • при посещение на страна с визов режим или по преценка на авиокомпанията, може да ви накарат да се чекирате на гише на летището въпреки предварителното онлайн чекиране.
  • Много авиокомпании не позволяват онлайн чекиране по-рано от  24 часа преди излитане.
  • Някои авиопревозвачи таксуват услугата за по-ранно чекиране преди 24-часовия период преди началото на полета.

Важно е да се знае, че всеки авиопревозвач определя своите правила за онлайн чекиране

Няма пътник на борд на самолет, който да не е преминал контрол и регистрация, че ще бъде на борда на самолета. Регистрацията може да се извърши на летището, но през последните години това по-често се прави от пътниците през интернет и това е т.нар. „онлайн чекиране“. При някои авиокомпании (предимно нискобюджетните), онлайн чекирането е задължително. Обикновено след регистрацията онлайн, която се прави на уебсайта на авиопревозвача, пътниците получават бордната си карта, която трябва да носят разпечатана със себе си на летището. В случай, че не го направят, може да бъдат таксувани за това, че разпечатването става на летището (таксата е между 20 и 60 евро).

Как да се чекираме онлайн?

На уебстраницата на авиокомпанията в секцията „чекиране“ е необходимо да въведете номера на резервацията (booking reference - комбинация от 6 букви и цифри), отбелязан горе вдясно в електронния билет, или да въведете номера на билета ( ticket number - 13 или 14 цифрен), намиращ се най-отдолу в електронния билет. Ако пътуването е с прекачване, можете да се регистрирате и за двата полета. Също така, ако сте закупили самолетния билет заедно с други пътници, можете да чекирате заедно всички пътници. В зависимост от авиопревозвача, по време на онлайн чекиране можете да избирате от схемата на свободните места предпочитаното от вас място и то може да бъде променено, ако размислите. Чекирането е успешно, ако сте получили бордна карта.

Ако пътувате само с ръчен багаж, с разпечатаната бордна карта може да отидете направо към самолета минимум 30-40 мин. преди излитане. Ако носите багаж, който ще пътува в багажното отделение, на летището трябва да го регистрирате на гишето „baggage deposit” или на гишето за регистрация (check-in).

Какви са плюсовете и минусите от онлайн чек-ин?

„+“вете от онлайн чекирането  освен избор на място в самолета, са:

  • посочване на хранителни предпочитания;
  • тази услуга пести време на пътниците;
  • получаване на бонус при ранно онлайн чекиране (което позволява на авиокомпанията да планира местата за полет по-добре);

„-„ите са следните:

  • при посещение на страна с визов режим или по преценка на авиокомпанията, може да ви накарат да се чекирате на гише на летището въпреки предварителното онлайн чекиране.
  • Много авиокомпании не позволяват онлайн чекиране по-рано от  24 часа преди излитане.
  • Някои авиопревозвачи таксуват услугата за по-ранно чекиране преди 24-часовия период преди началото на полета.

Важно е да се знае, че всеки авиопревозвач определя своите правила за онлайн чекиране

 

Виена - толкова близка и непозната

10. май 2017. 13:37